Dryaderna reagerar starkt på förteget Frillesås bil och traktor som skickat kalendrar med lättklädda tjejer på till sina kunder vilket man kunnat läsa om i flera av länets tidningar. Hur tänker de att de ska locka unga kvinnor till mansdominerande yrken med så ålderdomliga värderingar. Några i Dryadernas styrelse satte ihop en insändare som kom in i Hallandsposten 16 december, se nedan.

Vad ska locka unga tjejer till en bransch med en förlegad kvinnosyn?

InsändareDryaderna är en förening som startades på 1990-talet, för skogsintresserade kvinnor. Vi arbetar för jämställdhet och vårt mål att stärka kvinnor i sitt skogsbrukande. I dag är nästan 40 procent av skogsägarna kvinnor och våra medlemmar finns företrädesvis på landsbygden och använder sig av lokala entreprenörer i branschen.

en artikel i HP den 11/12 läste vi om Helen Johansson som fick en nakenkalender i julklapp av Frillesås bil & traktor. Vi läste också vd:ns förklaring till utskicket och vi undrar såklart hur man tänkte? Tänkte man alls? Tror man att alla män uppskattar nakna kvinnor på väggen? Inte så troligt, men det stoppar inte företaget från att försvara utskicket. Så pinsamt och oproffsigt! Man borde kanske fundera mer på de fruar, döttrar, flickvänner och mödrar som får bilden av ett företag med värderingar som hör hemma på stenåldern. De är också kunder eller presumtiva kunder.

En viktig fråga inom de gröna näringarna är hur vi ska locka unga kvinnor att arbeta i mansdominerade yrken. Många landsbygdsföretag kämpar med rekryteringsfrågan. Det blir inte lättare när det fortfarande förekommer så otidsenliga värderingar.

För ett år sedan hamnade Skogsmaskintillverkaren Ponsse i blåsväder när deras tyska återförsäljare marknadsförde maskinerna med en nakenkalender. Reaktionerna i media lät inte vänta på sig och flera samarbetspartners gick ut och krävde förändring för fortsatta affärer. Ponsse pudlade och stoppade kalendern. För Ponsses del blev det inledningen till ett omfattande arbete med företagskulturen. Företagets anställda har genomgått en utbildning i likabehandling och vd Juho Nummela säger att kalenderhistorien blev en ögonöppnare som utvecklat Ponsse till ett vuxet företag.

Vi hoppas att debatten kring även den här kalendern kan leda till något positivt och att den ska bidra till förändring av förlegade kulturer. Att skapa förståelse i stället för splittring och framförallt vill vi att kvinnor tryggt ska kunna samarbeta med lokala företag som har jämställda värderingar.

Styrelsen för föreningen Dryaderna

ordförande Ann Kjellson

Förlegad kvinnosyn

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sju + 20 =